Trondheimssuksessen MazeMap blir global markedsleder med EU-finansiering

MazeMap leverer innendørs navigasjon for å hjelpe folk å finne frem i store og komplekse bygninger, som for eksempel universiteter, sykehus, hoteller og kontorbygg. Tjenesten fungerer som Google Maps, men viser deg veien helt frem til det aktuelle rommet du skal til. MazeMap startet som en masteravhandling ved NTNU, som fikk karakteren A. Derfra gikk veien videre inn til selskapet Trådløse Trondheim, et selskap der NTNU sammen med lokale myndigheter og næringsliv har etablert 120 trådløse oppkoblingspunkt over store deler av Midtbyen i Trondheim. Dette nettet ble samtidig et laboratorium for å teste ut nye apper og mobiltjenester. Det som nå har blitt til MazeMap ble testet i dette laboratoriet. 

Selskapet er basert på et behov for å hjelpe studenter og ansatte å finne frem på campus. I fjor omtalte Gemini Mazemap slik. Da var 27 personer ansatt i firmaet med ambisjon om å doble salget for hvert år. Nå viser MazeMap veien for mennesker på hele fem kontinent. I dag har MazeMap-appen en million brukere hver måned i nærmere 30 land.

– Støtten fra EU har gitt oss mulighet til å skalere opp raskere enn hva som ville vært mulig uten denne støtten, og dette øker dermed MazeMaps sjanser for å bli en global markedsleder, sier Thomas Jelle, CEO fra MazeMap.

Grafikk: Europakommisjonen

Det er The European Innovation Council som har bevilget finansiering til MazeMap. Finansieringsinstrumentet støtter top-klasse innovatører, entreprenører, mindre selskap og forskere som har ideer og ambisjoner om internasjonal oppskalering. 

Norge er det landet med høyest suksessrate fra innovasjonsinstrumentet. 

Skrevet av Heidi Fossland

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Spennende nyheter rett i innboksen