Det trønderske kreative paradoks

Til tross for en økt kultursatsing fra både fylkeskommunen og enkeltkommuner er det et lavt antall søknader til Kreativt Europa. Trønderske kreative aktører viser nå økende interesse for EU-programmet, og må gripe muligheten til å delta i det europeiske kultursamarbeidet. Dette er hovedbudskapet i en kronikk skrevet av Per Dehlin, seniorrådgiver ved Kulturrådet, og Heidi Fossland, daglig leder ved Trøndelags Europakontor.

Kronikken ble publisert i Adresseavisen 23. september

Kultur og kreativ næring står sterkt i Trøndelag. Strategier har blitt utviklet av både fylkeskommunen og enkeltkommuner for kultur og kultursamarbeid. Hvorfor reflekteres ikke denne satsingen i antall søknader til Europeisk Kreativt Europa?

Kreativt Europa 2014-2020 er EUs rammeprogram for satsing på kultur og kreative næringer, og åpner opp for deltagelsen av trønderske kreative aktører. Budsjettet til Kreativt Europa ligger på 1.46 milliarder euro, og har som formål å skape flere kreative arbeidsplasser, mer innovasjon og å gi grobunn for økonomisk vekst. 

I denne programperioden var det bare én trøndersk søknad inne om deltagelse i Kreativt Europa, til tross for den økende kultursatsingen. Etter Europadagene i mai har det dog blitt vist mer interesse for rammeprogrammet, og at det kan se ut som om tendensen har begynt å snu. Kanskje er et trøndersk bidrag i Kreativt Europa like rundt hjørnet?

Kronikken, som ble publisert i Adresseavisen 23. september, kan leses i sin helhet her.